Sesungguhnya kalimah (perkataan) Salaf ( (س لف
telah dikenali sama ada dalam Bahasa Arab atau melalui
pengertian syara.9 Perkataan salaf telah dikenal sejak
sekian lama oleh masyarakat Arab antaranya melalui
syair-syair Arab yang terkenal.
Salaf menurut bahasa (etimologi) ialah: “Orang-orang
yang awal ( تق دم ) iaitu yang mula-mula atau ( (س بق
orang-orang yang terdahulu (yang telah berlalu).10
Dimaksudkan juga pendahulu bagi suatu generasi.11 Atau:
"Salaf: Sesiapa yang mendahului kamu seperti ibu
bapa, kerabat yang lebih tua pada umur atau
kedudukan".12
9 . Lihat: Penjelasan Nasruddin Al-Albani dalam Majalah as-Solah
No. 9 Syaban 1414.
10. Lihat: 3/95 معجم مقایس اللغة Ibnu Faris. Lihat: Al-Mufradat Fi
Gharibil Quran, hlm. 244.
11. Lihat: القاموس المحیط Al-Fairuz Abadi.
12. Lihat: Lisan 9/159. Ibnu Manzur. 3/2069, Pengertian dinukil oleh
Ibn Mansur dari Ibnu Atsir dalam Gharibil Hadis. Lihat: المفسرون
1/18 للمغراوى . Lihat: القاموس المحیط Al-Fairuz Abadi.
Antara yang paling benar (tepat dan rajih)
pengertian salaf ialah:
“Orang-orang yang terawal (yang terdahulu)
terutama dari para Nabi, para sahabat Nabi, para
tabi’in dan mereka yang mengikut jejak (meniti
manhaj) mereka-mereka yang telah lalu terutama
para imam mujtahid yang empat”.13
Yang dimaksudkan dengan salaf ialah: Sahabat,
yang mengikut sahabat (tabi’in), yang mengikut
tabi’ut at-tabi’in dan a’immatul Islam yang adil,
yang disepakati oleh umat tentang keimaman
mereka dalam agama, yang hebat peranan mereka
pada menegakkan agama, orang-orang Islam
menerima kata-kata mereka sama ada dari
kalangan salaf atau khalaf, meredai dan menerima
mereka. Seperti dua orang Syufiyan, Laith bin
Sa’ad, Abdullah bin Mubarak, Ibrahim Nakhi, al-
Bukhari, Muslim dan keseluruhan ashabus sunnan
rahimahumullah. Dan tidak termasuk mereka yang
tertuduh sebagai golongan ahli bid’ah dan
menerima gelaran yang tidak diredai seperti
Khawarij, Rawafidh, Mu’tazilah, Jabariyah dan
13 . Lihat: تحفة المرید على جوھر التوحید hlm. 231. Ibrahim Baijuri.
semua firqah yang sesat. Maka mazhab Salaf
ialah: Sesiapa yang berpegang kepada iktikad yang
disandarkan kepada para Salaf as-Soleh.14
Telah dinukil dari as-Safarini dari kitab “Al-
Lawami’ اللوامع ” dari Ibnu Rejab. Ia telah menentukan had
zaman yang dinamakan zaman salaf, yang mana beliau
berkata:
“Pada ketika ini, penentuan zaman salaf menurut
kitab yang termuat kata-kata para a’immah as-
Salaf yang menjadi contoh iaitu hanya sampai ke
zaman as-Syafie, Ahmad, Ishak dan Abi Ubaid.
Namun manusia telah diperingatkan tentang
bid’ah selepas mereka kerana akan berlaku selepas
mereka bid’ah yang amat banyak”.15
Mereka yang ditunjukkan di atas adalah para salaf
yang dinasabkan kebaikan dan digelar sebagai Ahli al-
Hak. Diikuti (ditaati) athar mereka kerana mereka hidup
dikurun yang terbaik sebagaimana yang telah dijelaskan
oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam di beberapa
hadis yang sahih.
14 . Lihat: الغقائ د الس لفیة بادلتھ ا النقلی ة والعقلی ة (ش رح ال درة الس نیة ف ى
عقیدة اھل السنة
1/11 المرضیة . Ahmad bin Hajar Ali Butami.
15 . Lihat: 1/26 لوامع الأنوار البھیة .
SALAF TIDAK DISANDARKAN
KEPADA MASA ATAU TARIKH
Kalau maksud salaf disandarkan Sesungguhnya kalimah (perkataan) salaf ( (س لف
telah dikenali sama ada dalam Bahasa Arab atau melalui
pengertian syara.9 Perkataan salaf telah dikenal sejak
sekian lama oleh masyarakat Arab antaranya melalui
syair-syair Arab yang terkenal.
Salaf menurut bahasa (etimologi) ialah: “Orangorang
yang awal ( تق دم ) iaitu yang mula-mula atau ( (س بق
orang-orang yang terdahulu (yang telah berlalu).10
Dimaksudkan juga pendahulu bagi suatu generasi.11 Atau:
"Salaf: Sesiapa yang mendahului kamu seperti ibu
bapa, kerabat yang lebih tua pada umur atau
kedudukan".12
9 . Lihat: Penjelasan Nasruddin Al-Albani dalam Majalah as-Solah
No. 9 Syaban 1414.
10. Lihat: 3/95 معجم مقایس اللغة Ibnu Faris. Lihat: Al-Mufradat Fi
Gharibil Quran, hlm. 244.
11. Lihat: القاموس المحیط Al-Fairuz Abadi.
12. Lihat: Lisan 9/159. Ibnu Manzur. 3/2069, Pengertian dinukil oleh
Ibn Mansur dari Ibnu Atsir dalam Gharibil Hadis. Lihat: المفسرون
1/18 للمغراوى . Lihat: القاموس المحیط Al-Fairuz Abadi.
Antara yang paling benar (tepat dan rajih)
pengertian salaf ialah:
“Orang-orang yang terawal (yang terdahulu)
terutama dari para Nabi, para sahabat Nabi, para
tabi’in dan mereka yang mengikut jejak (meniti
manhaj) mereka-mereka yang telah lalu terutama
para imam mujtahid yang empat”.13
Yang dimaksudkan dengan salaf ialah: Sahabat,
yang mengikut sahabat (tabi’in), yang mengikut
tabi’ut at-tabi’in dan a’immatul Islam yang adil,
yang disepakati oleh umat tentang keimaman
mereka dalam agama, yang hebat peranan mereka
pada menegakkan agama, orang-orang Islam
menerima kata-kata mereka sama ada dari
kalangan salaf atau khalaf, meredai dan menerima
mereka. Seperti dua orang Syufiyan, Laith bin
Sa’ad, Abdullah bin Mubarak, Ibrahim Nakhi, al-
Bukhari, Muslim dan keseluruhan ashabus sunnan
rahimahumullah. Dan tidak termasuk mereka yang
tertuduh sebagai golongan ahli bid’ah dan
menerima gelaran yang tidak diredai seperti
Khawarij, Rawafidh, Mu’tazilah, Jabariyah dan
13 . Lihat: تحفة المرید على جوھر التوحید hlm. 231. Ibrahim Baijuri.
semua firqah yang sesat. Maka mazhab Salaf
ialah: Sesiapa yang berpegang kepada iktikad yang
disandarkan kepada para Salaf as-Soleh.14
Telah dinukil dari as-Safarini dari kitab “Al-
Lawami’ اللوامع ” dari Ibnu Rejab. Ia telah menentukan had
zaman yang dinamakan zaman salaf, yang mana beliau
berkata:
“Pada ketika ini, penentuan zaman salaf menurut
kitab yang termuat kata-kata para a’immah as-
Salaf yang menjadi contoh iaitu hanya sampai ke
zaman as-Syafie, Ahmad, Ishak dan Abi Ubaid.
Namun manusia telah diperingatkan tentang
bid’ah selepas mereka kerana akan berlaku selepas
mereka bid’ah yang amat banyak”.15
Mereka yang ditunjukkan di atas adalah para salaf
yang dinasabkan kebaikan dan digelar sebagai Ahli al-
Hak. Diikuti (ditaati) athar mereka kerana mereka hidup
dikurun yang terbaik sebagaimana yang telah dijelaskan
oleh Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam di beberapa
hadis yang sahih.
14 . Lihat: الغقائ د الس لفیة بادلتھ ا النقلی ة والعقلی ة (ش رح ال درة الس نیة ف ى
عقیدة اھل السنة
1/11 المرضیة . Ahmad bin Hajar Ali Butami.
15 . Lihat: 1/26 لوامع الأنوار البھیة .
kepada masa atau
tarikh maka marhalah salaf telah berlalu dengan kematian
mereka iaitu mereka yang hidup dikurun generasi pertama
(sahabat) dikurun kedua (tabi’in) dan dikurun ketiga
(dizaman para tabi’ut at-tabi’in). Namun jika disandarkan
kepada manhaj maka salaf, salafi atau salafiyah kekal
berterusan sehingga ke Hari Kiamat.
Tetap sah, diterima dan dianggap sebagai salafi
setiap individu apabila menasabkan (menyandarkan) susur
galur akidah, ibadah, akhlak atau amal mereka kepada
para salaf yang telah berlalu setelah memenuhi syaratsyarat,
tuntutan dan komited kepada prinsip manhaj salafi.
Hakikat ini bersandarkan kepada sabda Rasulullah
sallallahu ‘alaihi wa-sallam:
“Akan sentiasa ada satu golongan (kelompok) dari
umat ini, yang terang-terangan di atas kebenaran,
tidak akan membahayakan mereka sesiapa yang
menentang mereka sehinggalah datang urusan
Allah sedangkan mereka masih tetap seperti itu
(meniti di atas manhaj salaf yang benar)”.16
Hadis di atas ini adalah khabar dari Nabi
Muhammad sallallahu ‘alaihi wa-sallam. Melalui
sabdanya inilah baginda memberi khabar dan keyakinan
kepada orang-orang yang beriman bahawa golongan Salaf
16 . H/R Muslim 3/1523. Kitab al-Imarah.
as-Soleh akan sentiasa ada disetiap generasi dan zaman
sehinggalah ke Hari Kiamat.
No comments:
Post a Comment